COMANDA, CONTROL SUPLAALIMENTARE SI INTRETINERE TURBOSUFLANTE

Comanda, control suplaalimentare si intretinere turbosuflanta

Presiunea de supraalimentare variază direct proporţional cu turaţia turbochargerului, deci pentru modificarea presiunii este suficient să se modifice corespunzător turaţia turbinei

Sistemul de comanda si control al supraalimentarii

Sisteme de comanda:
Odată ce ECU are un set de semnale de intrare care îi furnizează informaţii despre parametrii de funcţionare şi respectiv cerinţele/comenzile şoferului, trimite semnale către elementele de comandă pentru obţinerea rezultatului dorit în condiţiile date.
Lucrul cel mai important pe care îl comandă ECU este cantitatea de motorină pe care o injectează cu care modifică turaţia şi nivelul de putere al motorului. Presiunea de supraalimentare variază direct proporţional cu turaţia turbochargerului, deci pentru modificarea presiunii este suficient să se modifice corespunzător turaţia turbinei adică gazele de evacuare să cedeze o cantitate de energie mai mare sau mai mică turbinei.

Comanda dispozitivului care modifică cantitatea de energie cedată de gazele de evacuare (wastegate-ul sau vanele în cazul VNT-urilor) este realizată de valva „pneumatică” N75 prin comanda într-un tren de impulsuri cu factor de umplere variabil.
Într-un mod similar (tot tren de impulsuri cu factor de umplere variabil) este comandată şi valva EGR (N18) respectiv clapeta pentru obturarea galeriei de admisie (N239). În afara de valvele „pneumatice” (care rutează linii de vacuum N18, N239 şi N75 în cazul VNT-urilor sau linii de presiune N75 în cazul wastegate-ului) ECU mai comandă relee electrice.

Reconditionarea Turbosuflantei-Turbinei

Cea mai eficienta cale de a analiza cauzele unei performante slabe a oricarei turbosuflante-turbine este de a efectua o diagnoza completa a motorului. In urma acestei constatari se va determina si serviciul care trebuie prestat clientului.

Remedierea problemelor de motor

Inainte de orice reconditionare a turbosuflantei-turbinei vor fi identificate si posibilele cauze ale defectiunilor motorului si vor fi luate masuri de remediere. Cea mai eficienta cale de a analiza cauzele unei performante slabe a oricarei turbosuflante-turbine este de a efectua o analiza completa a motorului.
In urma acestei analize se va determina si serviciul care trebuie prestat clientului.
Urmatoarele proceduri reprezinta o evaluare completa a unei turbosuflante-turbine auto care include diferite conditii de functionare.

Instalarea si etapele de pornire a unei turbine auto

La montarea unei turbosuflante-turbine auto mecanicul trebuie sa respecte urmatoarele reguli tehnice pentru a asigura finalizarea cu succes a operatiei:

  1. Sa verifice functionarea corecta a sistemului de lubrifiere a motorului, acesta incluzand pompa de ulei, racordurile , conductele si garniturile de etansare care asigura circulatia uleiului catre si din turbosuflanta-turbina. Presiunea de lucru din sistem trebuie sa fie de minim peste 3 bari.
  2. Sa se asigure ca circuitele de ulei de intrare si conductele de scurgere sunt curate si fixate corespunzator.
    • Coductele de alimentare si de scurgere a uleiului trebuie sa fie pozitionate in asa fel incat sa minimizeze transferul de caldura de la galeria de evacuare si de la alte surse de temperaturi ridicate.
    • Inlocuirea conductelor de intrare este recomandata deoarece acestea sunt adesea astupate cu carbon si particule dure de ulei.
    • In cazul furtunelor trebuie verificat daca acestea nu s-au intarit sau deteriorat si ca invelisul interior nu s-a subtiat.
    • In cazul tuburilor de metal, acestea nu trebuie sa fie restrictionate, strangulate sau stricate.
  3. Garniturile de etansare pot cauza probleme atunci cand sunt utilizate necorespunzator in sistemul de admisie sau evacuare al uleiului pentru turbosuflanta-turbina. Este interzisa utilizarea siliconului pentru etansarea conexiunilor de intrare si iesire ulei. Cand aceste tipuri de materiale intra in admisia pentru ulei curgerea uleiului catre lagare va fi blocata sau intrerupta. In cazul carcasei centrale depunerile se pot extinde suficient pentru a impiedica iesirea uleiului.
  4. Turbosuflanta-turbina trebuie pre-unsa avand grija sa nu se blocheze.
  5. Aerul provenit din circuitele deschise trebuie filtrat.
  6. Mecanicul trebuie sa se asigure ca lubrifiantul este curat si la nivel optim de operare. Atunci cand este posibil, filtrul de ulei trebuie umplut cu ulei curat pentru a minimaliza timpul de amorsare.

Solutii utile pentru reconditionare turbosuflantei-turbinei

In foarte multe cazuri, turbosuflantele-turbinele sunt inlocuite de pe motoare inainte de a se stabili cauzele defectelor aparuteAtunci cand demontarea unei turbosuflante este necesara, in timpul demontarii furtunurilor, a suruburilor sau a legaturilor trebuie determinat daca legaturile sunt stranse si fara sparturi. Odata ce demontarea a fost facuta poate fi dificil sau imposibil de constatat care au fost conditiile in care s-au produs defectiunile.

Defectarea imediata sau timpurie a unei turbosuflante inlocuite poate avea legatura cu:

  • Remedierea incompleta a problemei care a cauzat necesitatea de inlocuire.
  • Probleme aparute pe timpul inlocuirii.
  • O turbosuflanta defecta.
  • Un motor defect.