DIAGNOSTICARE TURBOSUFLANTE

Diagnosticare turbosuflante

Problemele deosebite cu care se confrunta turbosuflantele de pe motoare sunt generate de urmatorii factori:

Diagnosticare si solutii turbosuflante

Problemele deosebite cu care se confrunta turbosuflantele de pe motoare sunt generate de urmatorii factori:

  • aer impurificat – datorita filtrelor de aer necorespunzatoare;
  • ulei necorespunzator – nu s-a schimbat la timp uleiul sau in filtru s-a utilizat un ulei necorespunzator;
  • uzura avansata a motoarelor

Ca rezultat al acestor probleme pot sa apara urmatoarele fenomene:

  • Sistem de filtrare aer defect – filtru infundat;
  • Obstructii in sistemul de aspiratie sau pierderi de aer;
  • Rezistenta pe sistemul de evacuare, pierderi pe turbina;
  • Sistemul de alimentare defect sau reglat incorect (injectoare, duze si pompa de injectie dereglata);
  • Scaun supape, segmenti, camasi de cilindri uzate;
  • Rotor compresor murdar sau intercooler infundat;
  • Supapa de franare nu se inchide;
  • Ansamblul supapei de franare de pe galeria de evacuare defect;
  • Lagarele turbosuflantei defecte;
  • Obiecte straine au distrus rotorul compresorului sau turbinei;
  • Pierderi la galeria de aspiratie;
  • Carcasa turbina supraincalzita (distrusa);
  • Presiune scazuta de ulei in sistem.
  • Sistem de filtrare aer defect – filtru infundat;
  • Obstructii in sistemul de aspiratie sau pierderi de aer;
  • Rezistenta pe sistemul de evacuare, pierderi pe turbina;
  • Sistemul de alimentare defect sau reglat incorect (injectoare, duze si pompa de injectie dereclata);
  • Scaun supape, segmenti, camasi de cilindri uzate;
  • Rotor compresor murdar sau intercooler infundat;
  • Supapa de franare nu se inchide;
  • Lagarele turbosuflantei defecte;
  • Obiecte straine au distrus rotorul compresorului sau turbinei;
  • Pierderi la galeria de aspiratie;
  • Carcasa turbina supraincalzita (distrusa);
  • Presiune scazuta de ulei in sistem.
  • Sistem de filtrare aer defect – filtru infundat;
  • Rezistenta pe sistemul de evacuare, pierderi pe turbina;
  • Sistemul de scurgere al uleiului din lagar este infundat sau cu pierderi;
  • Epuratorul infundat sau defect;
  • Lagarul central al turbinei infundat sau coxat;
  • Scaun supape, segmenti, camasi de cilindri uzate;
  • Rotor compresor murdar sau intercooler infundat;
  • Segmenti de etansare a turbosuflantei uzati;
  • Lagarele turbosuflantei defecte.
  • Sistem de filtrare aer defect – filtru infundat;
  • Rezistenta pe sistemul de evacuare, pierderi pe turbina;
  • Sistemul de scurgere al uleiului din lagar este infundat sau cu pierderi;
  • Epuratorul infundat sau defect;
  • Lagarul central al turbinei infundat sau coxat;
  • Scaun supape, segmenti, camasi de cilindri uzate;
  • Rotor compresor murdar sau intercooler infundat;
  • Segmenti de etansare a turbosuflantei uzati;
  • Lagarele turbosuflantei defecte.
  • Sistemul de scurgere al uleiului din lagar este infundat sau cu pierderi;
  • Epuratorul infundat sau defect;
  • Lagarul central al turbinei infundat sau coxat;
  • Scaun supape, segmenti, camasi de cilindri uzate;
  • Segmenti de etansare a turbosuflantei uzati;
  • Lagarele turbosuflantei defecte.

CUM, SI CE FACEM ATUNCI CAND INLOCUIM O TURBOSUFLANTA
TURBINA DEFECTA CU UNA NOUA SAU RECONDITIONATA

La montarea turbosuflantei specialistul ,s-au service-ul care monteaza turbosuflanta trebuie sa respecte urmatoarele reguli tehnice pentru a asigura finalizarea cu succes a operatiei:

  • Sa verifice functionarea corecta a sistemului de lubrifiere a motorului, acesta incluzand pompa de ulei, racordurile si conductele care asigura circulatia uleiului catre si din turbosuflanta. Presiunea de lucru din sistem trebuie sa fie de minim 4 bari.
  • Sa se asigure ca circuitele de ulei de intrare si conductele de scurgere sunt curate si fixate corespunzator.
  • Conductele de alimentare si de scurgere a uleiului trebuie sa fie pozitionate in asa fel incat sa minimizeze transferul de caldura de la galeria de evacuare si de la alte surse de temperaturi ridicate.
  • Inlocuirea conductelor de intrare este recomandata deoarece acestea sunt adesea astupate cu carbon si particule dure de ulei.
  • In cazul furtunelor plastice trebuie verificat daca acestea nu s-au intarit sau deteriorat si ca invelisul interior nu s-a subtiat.
  • In cazul tuburilor de metal, acestea nu trebuie sa fie restrictionate, strangulate sau stricate.
  • Unele conducte de alimentare cu ulei au garnituri reutilizabile care permit doar repozitionarea furtunului. Trebuie verificata corectitudinea instalarii garniturii, astfel incat sa nu existe fragmente de furtun blocante in ansamblu.
  • Garniturile de etansare pot cauza probleme atunci cand sunt utilizate necorespunzator in sistemul de admisie sau evacuare al uleiului pentru turbosuflanta. Problemele se identifica in momentul in care garnitura utilizata este extrudata in conductele pentru ulei, conexiunile fiind strangulate. Este interzisa utilizarea siliconului pentru etansarea conexiunilor de intrare si iesire ulei. Cand aceste tipuri de materiale intra in admisia pentru ulei curgerea uleiului catre unul sau mai multe lagare va fi blocata sau intrerupta. Fluxul uleiului si presiunea pot de asemenea forta materialul in lagare, care poate duce la o anumita uzura. In cazul carcasei centrale depunerile se pot extinde suficient pentru a impiedica iesirea uleiului.
  • Turbosuflanta trebuie pre-unsa avand grija sa nu se blocheze.
  • Aerul provenit din circuitele deschise trebuie filtrat. Conducta de scurgere a uleiului este lasata deconectata de la turbosuflanta in timp ce motorul este stimulat pana ce uleiul se scurge din carcasa centrala. O scurgere de ulei constanta indica lipsa golurilor de aer in afara sistemului de lubrifiere.
  • Specialistul trebuie sa se asigure ca lubrifiantul este curat si la nivel optim de operare. Atunci cand este posibil, filtrul de ulei trebuie umplut cu ulei curat pentru a minimaliza timpul de amorsare.

DEFECTIUNI-CONSTATARE

CELE MAI FRECVENTE CAUZE CARE DUC LA DEFECTAREA UNEI TURBOSUFLANTE – TURBINE

DAUNE PROVOCATE DE OBIECTE STRAINE IN ROTORUL COMPRESOR SI IN ROTORUL TURBINA. Chiar şi obiectele mici care intră în carcasa turbinei sau carcasa compresorului la viteze mari ale turbosuflantei-turbinei pot provoca daune grave pe rotoare si palete , cauze ce duc la dezechilibru , si implicit distrugerea turbosuflantei-turbine.Garnituri de etansare, materiale compozite din interiorul motorului, obiecte străine care au venit prin filtrul de aer,supape sau materiale din scaunul supapei, galleria de evacuare (rugina), etc … toate acestea pot provoca daune critice pentru o turbosuflanta-turbina.

 

LIPSA LUBRIFIERE(UNGERE)

Poate fi cauzata de restricţiile severe de alimentare cu ulei ,din cauza amplasarii incorecte a garniturii de etansare, utilizarea de garnituri lichide (silicon) , uleiuri necorespunzatoare sau de proasta calitate , etc. toate acestea provoacă contactul metal-metal, frecare, temperatură ridicată, urmată de cracare, oboseală şi de transfer de material.

 

CONTAMINAREA ULEIULUI

Deteriorarea sistemului lagarelor radiale si a lagarului axial poate fi cauzat de:
– Concentraţia mare de carbon în suspensia de ulei ca urmare a intervalului prelungit de schimbare a uleiului sau de întreţinere proasta.
Impuritati de metal sau alte materiale existente in ulei ca urmare a unei reparatii majore la motor(inlocuire segmenti,pistoane,camasi de cilindri,etc.)

 

 

CONDITII EXCEPTIONALE DE EXPLOATARE A TURBOSUFLANTELOR-TURBINELOR

DEPASIREA VITEZEI SI A TEMPERATURII EXCESIVE, probleme de întreţinere, defectarea motorului sau upgrade-ul de performanţă neautorizate pot face ca turbosuflanta-turbina sa functioneze în afara parametrilor de proiectare , sau în afara specificaţiilor producătorului vehiculului. La turbosuflanta-turbina care se invarte cu turatie peste limita normala de funcţionare, poate determina insuficienta si oboseala atat pe rotorul compressor cat şi pe rotorul turbina.